La lectura i l'escriptura són dos processos estretament relacionats que des d'una visió constructivista de l'aprenentatge han de tenir una finalitat comuna: la construcció i la interpretació de significats.
Cal transmetre als alumnes el veritable valor funcional de saber llegir
i escriure, el qual no és cap altre que comunicar-se i interactuar amb
l'entorn. Cal deixar de banda aquelles activitats que plantegen la
lectoescriptura com una simple activitat de l'escola.
Tal com han posat de manifest Teberosky i Ferreiro, els alumnes
arriben a l'escola amb un ampli bagatge de coneixements sobre llengua,
saben imitar l'acte de llegir i escriure, saben que té una
funcionalitat...Els docents han d'aprofitar aquest bagatge que porten
els alumnes per tal d'acompanyar-los en el camí d'aprenentatge de la
lectoescriptura, el qual no és un procés arbitrari, sinó que segueix
diverses etapes consecutives que el porten a la fita final.
La primera d'aquestes etapes es la que podem anomenar etapa de les escriptures presil·làbiques.Durant
aquesta etapa els alumnes encara no han descobert el valor de les
lletres, simplement imiten als adults. Per llegir es valen de les
imatges que acompanyen al text, i per escriure utilitzen dibuixos, gargots i lletres conegudes per a ells, per exemple les del seu nom, ja que per a ells és molt significatiu.
Una vegada superada aquesta fase, comença a haver-hi una
correspondència entre allò que el nen diu i allò que escriu, tot i que
encara no escriu tots els sons de la paraula, sinó que escriu una grafia
per cada síl·laba,
normalment les vocals, tot i que hi ha alumnes que escriuen les
consonants. Així doncs, per escriure "CADIRA" el nen escriuria "AIA".
Aquesta és l'etapa que podem anomenar de les escriptures sil·làbiques.
Posteriorment, començarà a escriure més d'una grafia per a cada síl·laba, fins que progressivament hi haurà una total correspondència entre els sons i les paraules escrites.
Cal dir que no hi ha una edat per passar per aquestes fases, cada
alumne segueix el seu ritme d'aprenentatge, per tal dins l'aula és molt
important que es respectin els ritmes de treball.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada