Criteris per activitats en cada nivell

Activitats per fomentar la lecto-escriptura, segons el nivells indicats:


1r Nivell.
  • Animar-los a utilitzar les grafies  convencionals
  • Ajudar-los mitjançant copia, resseguint, a la pissarra, agafant-los la mà...
  • Presentar totes les lletres de l’alfabet.Com sonen. Parlar del seu nom. Qui les té en el seu nom.
  • Contrastar la longitud de la paraula amb l’objecte representat.
  • Contrastar noms propis: noms curts, noms llargs, grafies repetides...
2n Nivell.
  • Fer servir, sempre que es pugui, paraules de 3 o 4 síl·labes o més (per evitar el conflicte de quantitat mínima CQM ).
  • Donar pocs models per evitar conflictes (els models tenen massa lletres).
  • Quan el mestre escriu sil·labeja, allargant les vocals (fa emissió sonora). Al llegir no fa aquest allargament.
  • Interrompre una escriptura diferenciada per preguntar-li: Què has posat fins ara?, i així obligues a controlar la quantitat.
  • Demanar que mentre escriu vagi dient el nom.
  • Fer posar ratlletes o rodones que després omplirem amb grafies.
  • Fer servir paraules que comencen per vocal.
  • Evitar paraules amb conflicte de varietat interna CVI.
3r Nivell.
  • Ús de monosíl·labs que creen CQM. I obliguen a analitzar més sons.
  • Fer servir paraules amb les mateixes vocals i el mateix ordre dintre de la paraula. (Significants diferents tenen diferents significats).
  • Fer servir paraules amb vocals iguals en síl·labes consecutives  (provoquem el conflicte de varietat interna CVI ).
  • Llegir-li la producció tal com està escrita o demanar-li que la torni a llegir desprès d’una estona. Així s’adonarà que falten lletres.
  • Escriptures col·lectives o per parelles de nivells propers.
4r. Nivell.
  • Utilitzar escriptures per parelles i escriptures col·lectives per contrastar entre nivells propers de representació.
  • Intervenint fent rellegint o fent llegir a un company d’un nivell una mica més alt , a veure quines falten.
  • Contrastar amb el model, contrastar amb escriptures d’un nivell  una mica superior.
  • Contrastar amb el model respecte a la separació de paraules.
  • Utilitzar els models i la reescriptura com a procediment per anar interioritzant les característiques pròpies de diferents tipus de textos.
  • Proposar crear nous textos a partir de models.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada