Activitats per fomentar la lecto-escriptura, segons el nivells indicats:
1r Nivell.
- Animar-los a utilitzar les grafies convencionals
- Ajudar-los mitjançant copia, resseguint, a la pissarra, agafant-los la mà...
- Presentar totes les lletres de l’alfabet.Com sonen. Parlar del seu nom. Qui les té en el seu nom.
- Contrastar la longitud de la paraula amb l’objecte representat.
- Contrastar noms propis: noms curts, noms llargs, grafies repetides...
2n Nivell.
- Fer servir, sempre que es pugui, paraules de 3 o 4 síl·labes o més (per evitar el conflicte de quantitat mínima CQM ).
- Donar pocs models per evitar conflictes (els models tenen massa lletres).
- Quan el mestre escriu sil·labeja, allargant les vocals (fa emissió sonora). Al llegir no fa aquest allargament.
- Interrompre una escriptura diferenciada per preguntar-li: Què has posat fins ara?, i així obligues a controlar la quantitat.
- Demanar que mentre escriu vagi dient el nom.
- Fer posar ratlletes o rodones que després omplirem amb grafies.
- Fer servir paraules que comencen per vocal.
- Evitar paraules amb conflicte de varietat interna CVI.
3r Nivell.
- Ús de monosíl·labs que creen CQM. I obliguen a analitzar més sons.
- Fer servir paraules amb les mateixes vocals i el mateix ordre dintre de la paraula. (Significants diferents tenen diferents significats).
- Fer servir paraules amb vocals iguals en síl·labes consecutives (provoquem el conflicte de varietat interna CVI ).
- Llegir-li la producció tal com està escrita o demanar-li que la torni a llegir desprès d’una estona. Així s’adonarà que falten lletres.
- Escriptures col·lectives o per parelles de nivells propers.
4r. Nivell.
- Utilitzar escriptures per parelles i escriptures col·lectives per contrastar entre nivells propers de representació.
- Intervenint fent rellegint o fent llegir a un company d’un nivell una mica més alt , a veure quines falten.
- Contrastar amb el model, contrastar amb escriptures d’un nivell una mica superior.
- Contrastar amb el model respecte a la separació de paraules.
- Utilitzar els models i la reescriptura com a procediment per anar interioritzant les característiques pròpies de diferents tipus de textos.
- Proposar crear nous textos a partir de models.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada