Aquí us deixem diferents activitats que s'han d'ajustar al nivell que estiguin els alumnes però que es poden fer en tots ells:
Tallers.
Organitzem els nens en 4 grups per classe. Aquest grups són oberts, flexibles. La interacció entre els nens afavorirà la construcció del seu coneixement. L’esforç del mestre va dirigit, en molt, a aportar les situacions que millor permetin al grup d’apropiar-se dels coneixements.
Criteris per a la formació de grups operatius
- 1. El nivell de conceptualització dels nens: els nens han de ser de nivells diferents, però propers.
- 2. Alumnes bons informadors:ja sigui perquè tenen nivells propers però més avançats. Ja sigui per tenir un caràcter més sociable, més obert, amb més capacitat de relació.
- 3. Els alumnes més necessitats: per entorn poc estimulant, per dificultats de relació, per dificultats lingüístiques, nens poc valorats en el grup, alumnes nous, ...
El seu funcionament
Programem 4 tallers: un de llenguatge verbal, un de ll. matemàtic, un de ll. plàstic i l’últim de joc de taula. Aquests són rotatius pels diferents 4 grups i 4 sessions setmanals de ¾ d’hora aproximadament.
Dos d’aquests tallers: el de ll. verbal i el de ll. matemàtic són de control, assistits per la mestra tutora i la mestre de reforç o E:E:. I els altres dos no necessiten la presència de la mestra, els nens treballen autònomament.
Per què dels tallers?
Tenint en compte que els nens a E.I. es troben en un moment molt important en el seu procés d’aprenentatge de la lecto-escriptura i assentament de les bases de molts aprenentatges i seguint la filosofia constructivista, ens preocupa poder atendre i respectar el ritme de cada nen, el poder atendre les necessitats individuals de tothom per tal d’aconseguir el seu adequat progrés. El treball per tallers ens ho permet.
D’altres agrupacions .
Durant les sessions de treball ordinari, en gran grup, seria bo que els nens/es estiguin agrupats amb companys diferents dels que treballen a tallers, per tal d’enriquir les seves relacions dins el grup classe.
Retolar la classe.Retolarem els diferents materials, jocs i racons de l’aula per tal que tingui models d’escriptura en el seu context diari.
Les rutines.
- En arribar a la classe cada nen penja la seva jaqueta al penjador on està enganxat el seu nom i es posa la bata. (A E.I 3 anys el nom acompanyat de la foto )
- Desa la motxilla al seu lloc, on és el seu nom. (Quan la majoria són sil·làbics escrivim també el cognom) També la tovallola.
- Cada dia:
- Un nen passa llista, col·loca a la caseta els noms dels nens o nenes que han faltat al cole. Comptem i posem el nombre dels que han vingut i dels que s’han quedat a casa.
- Col·loquem al mural del menjador els noms dels nens/es comensals. Els comptem. Posem el nombre.
- Cada dia un dels nens/es de la classe és el maquinista, el primer de la filera. Busquem i marquem el seu nom a la graella.. El nen que és el maquinista confegeix el seu nom amb taps a la pissarra (cada lletra un tap).
- Quin dia és? Escrivim entre tots a la pissarra el dia, mes any . Comptem fins el dia actual al calendari. El marquem.
- Qualsevol treball de la classe s’aprofita per fer escriure als nens/es algunes paraules, ja sigui copiant de la pissarra, escrivint lliurement... (depenent del nivell evolutiu).
- Si els nens fan alguna fitxa al darrere tindran el seu nom amb retolador groc per reseguir i a mesura que els nens estiguin preparats podren començar imitar les grafies a baix per acabar fent-ho sols.
- Les fitxes que farem tindran enunciats molt senzills per anar introduint algunes paraules associant-les amb activitats concretes..
- Si els nens fan alguna fitxa al darrere tindran el seu nom amb retolador groc per reseguir i a mesura que els nens estiguin preparats podren començar imitar les grafies a baix per acabar fent-ho sols.
- Les fitxes que farem tindran enunciats molt senzills per anar introduint algunes paraules associant-les amb activitats concretes..
Cada setmana:
- Canviem els encarregats de classe i col·loquem els seus noms al lloc corresponent del mural.
- El cap de setmana.
El treballarem de tres maneres diferents:
- Expressió oral.
- Racó de les Notícies. Si no surt cap notícia especial de la classe, buscarem al diari un d’interessat.
- Dibuix i expressió escrita:
P3: Donat un full amb el títol: El cap de setmana, el nen/a dibuixa. la
mestra escolta l’explicació del dibuix i escriu davant el nen/a allò que l diu.
P4: Segons el nivell del nen/a, escriu el títol de la feina o se li dona ja escrit. Dibuixa i la /el mestre li fa escriure alguna paraula d’allò que explica .
P5: El nen/a escriu el títol al full, dibuixa , explica i escriu una paraula o frase depenent del nivell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada